åtta sorters blommor


glad midsommar!
eller nu kanske jag istället ska skriva: hoppas du har haft en trevlig midsommar!

tänkte ge mig ut på någon fest ikväll, har fått massa med erbjudande men jag orkar inte. tänkte dessutom det skulle vara kul att fira med lilla syster, hennes första midsommar i Sverige. eller fira och fira, vi brukar åka till Hammra och kolla på alla små söta barn som dansar och sjunger.
jag måste med ge att jag tycker midsommar-firandet är nått så otroligt överskattat. men men, kan väl vara kul.
det som är trevligt med midsommar, enligt mig, är helt klar att jag får en känsla av att man befinner sig långt bak i tiden. eller, hur man nu ska förklara det.

den traditionen från midsommar jag helt klart gillar mest är det med att plocka blommor som man sedan lägger under kudden, för att drömma om vem man ska gifta sig med.



flickorna i Bullerbyn klättrar över nio gärdsgårdar och plockar nio blommor.

i "barnen i Bullerbyn" plockar Lisa, Britta och Anna (tjejerna böckerna och filmerna handlar om) nio sorters blommor. jag gissar på att det är någon av deras mamma som berättar för de typ:
"man ska gå över nio gärdsgårdar och plocka en blomma på varje äng. sen ska man lägga blommorna under sin kudde och då drömmer man om vem man ska gifta sig med. men man måste vara helt tyst, och får inte skratta!"
dock så är det många som påstår att man ska plocka sju sorters blommor.
så självklart var jag tvungen att kolla lite mer om det.. om man ska gå efter flest träffar på Google, så vinner sju sorters blommor med exakt 10 000 fler träffar.

men om jag ska vara ärligt så tror jag stenhårt på Bullerbyn!

och så kanske du nu undrar över rubriken, åtta sorters blommor? för det är ju helt och hållet fel.
jag var ju tvungen att ge mig ut i trädgården och på några ängar (ont om gärdsgårdar) och plocka just nio blommor. allt i fullständig, helhjärtad tystnat. och vad händer när jag ska lägga blommorna under kudden? jo en av de har jag tappat på vägen... osmidigt? mycket.
så nu får det bli sju sorters blommor för min del.

brukar du plocka blommor på midsommar? kanske som jag, inte helt seriöst, mest för att bevara en så vacker och mysig tradition..? hur många plockar du, sju eller nio?

håll nu tummarna för att jag drömmer om någon snygging!


Kommentarer
Postat av: Ami

SJU BLOMMOR SKA DET VARA! Men det har inte jag gjort sen jag var tio, puss från Ami OCH LINDA!

2009-06-20 @ 11:28:34
URL: http://smilemaker.blogg.se/
Postat av: Ami

sv: Jo, väldigt sent att hälsa... för att alla andra ska till halmstad kanske? :P

2009-06-20 @ 17:41:29
URL: http://smilemaker.blogg.se/
Postat av: Ami

sv: Förlåt, kom aldrig på att fråga dig! Jag är ledsen.

2009-06-21 @ 10:39:32
URL: http://smilemaker.blogg.se/
Postat av: MizthaNguyen

tänkte bara meddela er att mina senaste dansvideo (c-walk) finns på bloggen, så det är bara att kommentera! :)

2009-07-31 @ 20:45:08
URL: http://mizthanguyen.blogg.se/
Skriv en kommentar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback